Cross Domain Tracking, doel

Wat is het doel, stappenplan, implementatie, tarieven voor laten implementeren

Het meten van conversies en tracken van doelen in Google analytics is een waardevolle tool om resultaten, KPI's meetbaar te maken. En een must als je A/B splittesting wil uitvoeren ofwel kijken welke versie van een pagina leidt tot de beste resultaten.

Voor het gemak noem ik de eerste website even website A. Website B is de website met een andere domeinnaam, waarop de conversie (sale/lead/actie) plaatsvindt.

Even een voorbeeld, je hebt een pagina met een beschrijvende tekst, waarin je bezoekers doorstuurt naar een andere pagina waar een product of dienst gekocht kan worden. In een cross domain scenario heeft deze tweede pagina een andere domeinnaam. Het kan zo zijn dat de pagina met video zorgt dat er meer mensen doorklikken naar de verkoop pagina, dan de pagina met alleen tekst. Echter kan het in sommige situaties zo zijn dat het uiteindelijk aantal verkopen toch lager ligt, omdat mensen door de video vooral nieuwsgierig zijn gemaakt, maar niet overtuigd om ook tot aanschaf over te gaan.

Beperken tot alleen het meten van de uitgaande kliks, kan dus een vertekend beeld geven. In dit geval moet je beide pagina’s meten voor betrouwbare resultaten.

Hier heeft Google een techniek voor genaamd Cross Domein Tracking. Op zowel website A als B breidt je hiervoor de Google Analytics code uit. Dit kan op de sites zelf zijn of vanuit Google Tag Manager.

Vervolgens kun je door het opzetten van doelen in Google Analytics definiëren wat de conversies zijn die op website B plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld een sale zijn of een inschrijving op de nieuwsbrief. O.a. in Reverse Goal Path kun je vanuit Google Analytics zien wat aan een conversie voorafging, ofwel welke pagina's op website A en B zijn bezocht voordat de conversie plaats vond.

Er zijn gevallen waarbij je zelf de eigenaar van beide websites bent. Maar ook komt het scenario voor waar jij de bezoekers ontvangt en deze doorstuurt naar de website van een ander bedrijf, waarbij je een vergoeding ontvangt per lead / sales. Dit wordt ook wel affiliate marketing genoemd.

Stappenplan implementatie Cross Domain Tracking

Om dit voor elkaar te krijgen moet er in hoofdlijnen het volgende gebeuren:

Indien je zelf niet de eigenaar van website B bent, dien je dit dus met de externe partij af te stemmen.

Stap 1: Breidt de Google Analytics code uit voor cross domain tracking.

Stap 2: Vervolgens configureer je Google Analytics een extra view, waarin je zowel de bezoekers van website A en B gelogd worden met de volledige url (dus inclusief domeinnaam) en zorg je dat als een bezoeker van website A naar B gaat, dit als 1 sessie gelogd wordt. Dus niet als 2 losstaande website bezoeken.

Stap 3: Opzetten van doelen in Google Analytics en definiëren wat de conversies zijn.

Stap 4: Testen en meten. Een optioneel vervolg is door het opzetten van een uitgebreider dashboard met andere tools zaken zowel meetbaar als overzichtelijk te houden buiten de Google Analytics omgeving.

Deze beschreven situatie is voor standaard configuraties voor veel mensen al lastig op te zetten en kost de eerste keer al snel wat uurtjes om de google documentatie door te nemen en te testen.

Er zijn scenario’s waarin zaken nog gecompliceerder worden:

  • namelijk als er gebruik wordt gemaakt van IFRAME's (bijv. je chatrobot)
  • als er cloaking wordt gebruikt:
    https://websitea-A.com/software-review -> https://websitea-A.com/koop-bij-B -> https://website-B.com/tool-B-buy-now
  • wanneer de order value varieert en je ook de sales waarde per order wil meten als onderdeel van de cross-domain-tracking
  • er sprake is van affiliate marketing op basis van First Cookie Counts i.p.v. Last Cookie Counts
  • website-B eigendom is van een andere partij, developers van deze partij zijn niet bekend met implementeren van cross-domain-tracking en hebben aansturing nodig
  • andere uitzonderingssituaties

 

De meeste van deze situaties zijn echter oplosbaar en hoeven geen beperking te vormen voor een succesvolle implementatie van cross-domain-tracking. Gezien er veel scenario’s bestaan, Google Analytics voortdurend in ontwikkeling is en de implementatie op verschillende platformen en CMS systemen, is het lastig om dit goed te omschrijven in een ultieme guide.

Mijn advies als je dit zelf wil implementeren is, om met name de Google documentatie aan te houden, waarbij je o.a. leert over technische zaken als allowLinker, cookieDomain en autoLink.

Wanneer je dit niet zelf wil doen maar de toegevoegde waarde ziet om zaken meetbaar te krijgen kun je met mij hierover contact opnemen.

Ik ben bekend met o.a. Wordpress en het Umbraco CMS systeem, maar aangezien ik zelf zowel developer ben als ook Google Analytics certified, kan ik in vrijwel alle scenarios een passende oplossing verzinnen, implementeren en adviseren over rapportage en A/B split testing.

Wat kost het laten implementeren van Cross Domain Tracking ?

Een eenvoudige implementatie bestaat uit een vrijblijvend kennismakingsgesprek (online) met daarna inventarisatie + implementatie + instructie (online) voor een vaste prijs van 200,- excl. BTW.

Voor ingewikkeldere maatwerkoplossing moet dit per case ingeschat worden, maar meestal kan ik in een paar uurtjes een passende oplossing bouwen.

Neem contact met me op via onlinegroeicoach@gmail.com vermeld je websites (A+B), en we plannen een kennismakingsgesprek in om te kijken of cross domain tracking in jouw situatie toegevoegde waarde heeft en hoe we dit het best kunnen implementeren.